Organizacja wyjazdu

  1. Promedica24 >
  2. Praca opiekunki >
  3. Organizacja wyjazdu >
  4. Jak przygotować się do wyjazdu?

Poradnik online

Przygotowanie do wyjazdu

Przed wyjazdem powinniśmy przygotować się przede wszystkim językowo.

Należy powtórzyć sobie szczególnie podstawowe słownictwo z zakresu opieki i chorób wieku starczego, czynności związanych z odżywianiem, gotowaniem, ubieraniem i rozbieraniem się, sprzątaniem, robieniem zakupów oraz zwroty codziennego użytku. Dobrze jest również przygotować sobie informację w języku niemieckim zawierającą:

  • krótkie przedstawienie siebie: imię, nazwisko, rejon Polski, z którego się pochodzi, kilka podstawowych informacji o swojej rodzinie, o małżonku, dzieciach itd.,
  • informacje na temat doświadczenia w opiece, opis własnych umiejętności,
  • powody wyboru takiego zawodu czy informację o umiejętnościach związanych ze świadczonymi przez siebie usługami.

Przygotujmy się również pod względem doświadczenia

Mamy szanse poszerzyć swoją wiedzę w szeregu szkoleń, które oferuje Promedica24. Skontaktuje się z nami Specjalista ds. Szkoleń, który dobierze nam najodpowiedniejsze szkolenie – dzięki temu nie będziemy mieli wątpliwości co do wykonywanych czynności – na wszelkie pytania odpowie prowadząca z ogromnym doświadczeniem pielęgniarskim.

Co należy zrobić z dokumentami, które otrzymamy w przesyłce kurierskiej przed wyjazdem w podróż?

Jeżeli jesteśmy z miejscowości, w której jest oddział to mamy możliwość odebrania dokumentów w biurze Promedica24 oraz pozostawienia podpisanych do wysyłki.

W pierwszej kolejności należy zweryfikować poprawność danych na otrzymanych dokumentach. Należy podpisać dwa komplety dokumentów (w języku polskim i niemieckim) o nazwie „Polecenie wyjazdu służbowego”, jeden z nich należy dostarczyć do biura regionalnego lub odesłać listem priorytetowym na adres: Promedica Care Sp. z o.o., Al. Jerozolimskie 94, 00-807 Warszawa.

Czy należy wyjechać, jeśli nie otrzymaliśmy dokumentów dotyczących podróży, biletu itp. przed wyjazdem do Niemiec?

Zdecydowanie nie ma powodu, by rezygnować zwyjazdu. Czasem zdarza się, że wyjazd organizowany jest z dnia na dzień. Wtedy zeskanowane kopie dokumentów i biletu, jak również dane teleadresowe Menadżer Kontraktów prześle na adres mailowy (jeśli opiekun ma adres e-mail) oraz poinformuje nas o wszystkim telefonicznie/SMS-em, aoryginały dokumentów otrzymamy w domu podopiecznego w Niemczech.

Jakie rzeczy należy ze sobą zabrać wyjeżdżając do Niemiec?

Niezbędne dokumenty:

  • ważny dokument tożsamości: dowód osobisty lub paszport,
  • prawo jazdy,
  • certyfikat potwierdzający polisę ubezpieczeniową
  • dokumenty związane z podróżą i pobytem w Niemczech, Anglii – otrzymane od Promedica24

Należy także spakować:

  • sprawny telefon komórkowy (ze zdjętym Simlockiem) z doładowaną kartą i włączoną usługą roamingu oraz ładowarką do telefonu,
  • pieniądze (kwota zależna od indywidualnych potrzeb, zalecamy jednak nie mniej niż 100 Euro) i kartę do bankomatu. Karty akceptowane w bankomatach niemieckich to między innymi: VISA, Master Card, Maestro, Cirrus. Wyjeżdżając za granicę, należy zabrać ze sobą pieniądze, które mogą przydać się, kiedy zaistnieje konieczność dojechania pociągiem, autobusem lub taksówką pod adres podopiecznego.
    UWAGA! Należy upewnić się czy mamy możliwość wypłacania gotówki zagranicą. Pod żadnym pozorem nie powinniśmy pożyczać pieniędzy od podopiecznego lub jego rodziny.
  • kosmetyki i środki higieny osobistej,
  • przynajmniej 1 ręcznik do użytku osobistego,
  • leki, jeśli stale przyjmujemy jakiekolwiek z nich,
  • wygodne oraz dostosowane do pory roku ubrania oraz obuwie, według wskazówek opisanych w Poradniku dla opiekunów,
  • Poradnik dla opiekunów,
  • mini rozmówki polsko-niemieckie, jeśli nie władamy biegle językiem niemieckim,
  • rękawiczki jednorazowe na początek pobytu u podopiecznego. W trakcie pobytu środki higieniczne powinna zapewnić rodzina podopiecznego.

Jednocześnie warto pamiętać o zabraniu ze sobą wszystkich numerów kontaktowych, pod którymi można zasięgnąć informacji w sytuacjach kryzysowych.

Wszelkie informacje na temat wyjazdu zostaną dostarczone przez przedstawiciela Promedica24 przed planowaną datą rozpoczęcia kontraktu.

W przypadku problemów podczas podróży do miejsca docelowego opiekunka powinna niezwłocznie skontaktować się z Promedica24 korzystając z numeru kontaktowego: 22 250 55 55

Jak dojechać do domu podopiecznego?

O sposobie dotarcia do domu podopiecznego zostaniemy poinformowani przed wyjazdem przez pracownika Promedica24 – Menadżera Kontraktów. Najczęściej podróż odbywa się busem Promedica24. Jeżeli jednak dojeżdżamy autokarem, zazwyczaj po przyjeździe do Niemiec odbierani jesteśmy przez członka rodziny podopiecznego, ew. przez partnera handlowego Promedica24 (jeśli kontrakt jest dodatkowo obsługiwany przez partnera handlowego w Niemczech – wówczas w paczce najczęściej podane są również dane partnera handlowego) lub ew. dojeżdżamy sami taksówką lub pociągiem Deutsche Bahn. W przypadku przejazdu taksówką, jeżeli opiekun sam opłaca rachunek, uzasadnione (ustalone uprzednio z pracownikiem Promedica24) koszty dojazdu do domu podopiecznego zostaną nam zwrócone na podstawie podania o zwrot kosztów, które zostało dołączone do przesyłki kurierskiej (tzw. paczki). Koszty przejazdu taksówką często pokrywa klient.

Co powinniśmy zrobić, jeśli czekamy na dworcu w Niemczech i nie ma osoby, która miała nas odebrać i zawieźć do domu podopiecznego?

Na ok. godzinę przed dojazdem na dworzec docelowy w Niemczech należy zadzwonić/wysłać SMS-a do osoby, która ma nas odebrać z dworca (kontakt jest podany przez Menadżera Kontraktów telefonicznie, SMS-em lub w przesyłce kurierskiej). Po przyjeździe należy odczekać ok. 30 minut na dworcu, jeśli nadal nie ma osoby, która miała nas odebrać, należy starać się nawiązać kontakt z tą osobą.

Jeżeli jest to możliwe, należy zadzwonić do osoby, która organizowała nasz wyjazd (Menadżer Kontraktów – w dni robocze w godz. 9:00 – 17:00). Można również zadzwonić pod numer telefonu: 0048 22 250 55 55 lub numer telefonu alarmowego Promedica24: 0048 662 162 068 po godz. 17:00 i w dni wolne.

Co powinniśmy zrobić, jeśli czekamy na dworcu w Polsce lub w Niemczech na autokar, a ten nie przyjeżdża?

W pierwszej kolejności powinniśmy upewnić się, że czekamy na właściwym dworcu oraz na właściwym stanowisku. Zawsze zwracamy uwagę na nazwę przewoźnika oraz numer linii widniejący na bilecie. Jeśli nie mamy biletu, zwracamy uwagę na te dane, gdy są one podawane przez Menadżera Kontraktów. Na bilecie powinien być również umieszczony numer alarmowy do przewoźnika.

Jeśli problemu nie udaje się rozwiązać, należy skontaktować się z osobą, która organizowała nasz wyjazd (Menadżer Kontraktów – w dni robocze w godz. 9:00 – 17:00). Można również zadzwonić pod numer telefonu: 0048 22 250 55 55 lub numer telefonu alarmowego Promedica24: 0048 662 162 068 po godz. 17:00 i w dni wolne.

Co zrobić przed dojazdem na miejsce?

Na godzinę przed faktycznym przyjazdem na miejsce koniecznie powinniśmy skontaktować się z odpowiednią osobą (zadzwonić lub wysłać SMS):  Jeśli dojeżdżamy busem Promedica24 bezpośrednio do domu podopiecznego, należy zadzwonić lub wysłać SMS do osoby kontaktowej (numer podany jest w przesyłce kurierskiej, SMS-em lub telefonicznie). Jeśli dojeżdżamy autokarem/pociągiem i mamy być odebrani z dworca, należy zadzwonić lub wysłać SMS do osoby odbierającej (może to być np. partner handlowy lub członek rodziny – numer podany jest w przesyłce kurierskiej, SMS-em lub telefonicznie, a informację, kto nas odbiera, przekaże Menadżer Kontraktów).

Obowiązkowo powinniśmy poinformować również o spodziewanym opóźnieniu lub że przybędziemy wcześniej. Zapytajmy więc wcześniej kierowcę, o której godzinie będziemy w miejscu docelowym.

Jeśli wiemy, że u podopiecznego jest obecnie inna opiekunka bądź inny opiekun, możemy dodatkowo zadzwonić do tej osoby i również jej przekazać informację o godzinie naszego przyjazdu.

Dzięki temu możemy potwierdzić, że właściwie porozumieliśmy się w języku niemieckim z osobą kontaktową lub odbierającą.

Uwaga: Jeśli wysyłamy SMS lub dzwonimy z pożyczonego telefonu (np. w busie Promedica24), podajmy numer swojego telefonu, aby osoba, której przekazujemy wiadomość, mogła się z nami skontaktować – o ile mamy włączony roaming i środki na koncie. Jeśli kontaktujemy się z własnego telefonu komórkowego, nie musimy już podawać jego numeru w treści SMS.

Przykład SMS – przyjazd zgodny z planem.

Guten Tag, Herr/Frau …………………., ich komme nach Plan um …….. Uhr an. Viele Grüße,………………., Promedica24. Mein Handynummers Nr. ist 0048 ___ ___ ___

Dzień dobry, Panie/Pani ………………., będę zgodnie z planem o godz. ………………… Pozdrawiam, …………………………, Promedica24. Mój numer telefonu komórkowego to 0048 ___ ___ ___

Przykład SMS – jeśli przyjeżdżamy z opóźnieniem.

Guten Tag Herr/ Frau ………..….., leider hat mein Bus Verspätung. Ich bin erst gegen …. Uhr vor Ort. Viele Grüße, ………………., Promedica24. Mein Handynummers Nr. ist 0048 ___ ___ ___

Dzień dobry, Panie/Pani …………………….., niestety mój bus ma opóźnienie. Będę na miejscu dopiero ok. godz. ……………….. Pozdrawiam, ………………………… Promedica24. Mój numer telefonu komórkowego to 0048 ___ ___ ___

Przykład SMS – jeśli dojedziemy przed czasem:

Guten Tag Herr/ Frau ………………., ich komme früher als geplant, gegen ….. Uhr an. Viele Grüße, ………………………, Promedica24. Mein Handynummers Nr. ist 0048 ___ ___ ___

Dzień dobry, Panie/Pani …………………….., przyjadę wcześniej, niż było to planowane, ok. godz. …………… Pozdrawiam, ………………………….., Promedica24. Mój numer telefonu komórkowego to 0048 ___ ___ ___

Przykład rozmowy – jeśli przyjedziemy punktualnie:

  • Guten Tag, Herr Wagner /Frau Wagner. Hier ist Anna Malinowska, die Betreuungskraft von Promedica24.
  • Guten Tag, Frau Malinowska.
  • Ich bin noch auf dem Weg. Ich komme nach Plan gegen ………….. Uhr an.
  • Danke, wir warten auf Sie.
  • Auf Wiederhören.
  • Auf Wiederhören.

Tłumaczenie:

  • Dzień dobry, Panie/Pani Wagner. Mówi Anna Malinowska, opiekunka z Promedica24.
  • Dzień dobry, Pani Malinowska.
  • Jestem jeszcze w drodze. Będę planowo ok. godz. …………
  • Dziękuję, czekamy na Panią.
  • Do usłyszenia.
  • Do usłyszenia.

Przykład rozmowy – jeśli przyjedziemy z opóźnieniem:

  • Guten Tag, Herr Wagner /Frau Wagner. Hier ist Anna Malinowska, die Betreuungskraft von Promedica24.
  • Guten Tag, Frau Malinowska.
  • Mein Bus hat Verspätung. Ich komme gegen ……….. Uhr an.
  • Danke, wir warten auf Sie.
  • Auf Wiederhören.
  • Auf Wiederhören.

Tłumaczenie:

  • Dzień dobry, Panie/Pani Wagner. Mówi Anna Mali-nowska, opiekunka z Promedica24.
  • Dzień dobry, Pani Malinowska.
  • Mój bus/autobus ma opóźnienie. Będę około godz. ……………..
  • Dziękuję, czekamy na Panią.
  • Do usłyszenia.
  • Do usłyszenia.

 Przykład rozmowy – jeśli przyjedziemy wcześniej:

  • Guten Tag, Herr Wagner /Frau Wagner. Hier ist Anna Malinowska, die Betreuungskraft von Promedica24.
  • Guten Tag, Frau Malinowska.
  • Ich komme etwas früher. Ich bin gegen ………….. Uhr da.
  • Danke für die Nachricht, wir warten auf Sie.
  • Auf Wiederhören.
  • Auf Wiederhören.

Tłumaczenie:

  • Dzień dobry, Panie/Pani Wagner. Mówi Anna Ma-linowska, opiekunka z Promedica24.
  • Dzień dobry, Pani Malinowska.
  • Przyjadę wcześniej, niż było to planowane. Będę około godz. …………….
  • Dziękuję za wiadomość, czekamy na Panią.
  • Do usłyszenia.
  • Do usłyszenia.

O tym warto wiedzieć

Warto pamiętać, że praca opiekunki osób starszych, wymaga cierpliwości i empatii. Pierwszego dnia warto jest ustalić rozkład dnia z podopiecznym, co ułatwi nam, pomyślną współpracę, zgodną z oczekiwaniami obydwu stron.