Relacje z rodziną Podopiecznego i z Podopiecznym


Jak się zachowywać przy Podopiecznym?

Nie możemy zapominać, że podopieczni zwykle nie są naszymi rówieśnikami. Byli inaczej wychowywani i mają odmienne spojrzenie na otaczający ich świat. Przez kilkadziesiąt lat ich życia zmieniały się kanony mody, zachowania, wzorce kulturowe i technika. Modny obecnie strój lub normalny makijaż dla seniora może być wyzywający. Naturalne dla nas zwroty językowe dla osób starszych mogą oznaczać brak szacunku, nawet muzyka może być dla nich nie do zaakceptowania. Pisanie SMS-ów w ich obecności mogą potraktować jako lekceważący stosunek do nich. Zwróćmy też uwagę na segregację śmieci, oszczędzanie wody i energii. To, co dla nas jest normą, dla nich może być bulwersujące, dlatego w kontaktach z osobami starszymi musimy zwracać szczególną uwagę na nasze zachowanie. Niektórzy podopieczni cierpią na choroby otępienne, których wynikiem może być mylenie naszych rzeczywistych zachowań z ich imaginacjami. Nie mamy na to żadnego wpływu, więc zachowajmy spokój, gdy podopieczny oceni nasze zachowanie inaczej, niż byśmy tego oczekiwali. Czasem zwyczajne dla nas zachowanie może budzić u osób starszych lęk lub agresję.

  • Naszym celem jest zapewnienie podopiecznym bezpieczeństwa, dlatego istotna jest kontrola zarówno naszej komunikacji niewerbalnej, jak i werbalnej. Przede wszystkim starajmy się aktywnie słuchać.
  • Zawsze słuchajmy podopiecznego ze zrozumieniem, okazując mu ciepło i życzliwość.
  • W rozmowach z podopiecznym okazujmy spokój i potwierdzajmy to wyrazem twarzy, nawet w sytuacjach stresogennych. Unikajmy ostrego lub podniesionego tonu głosu.
  • Bądźmy życzliwi, ale jednocześnie asertywni.
  • Bądźmy cierpliwi i dostosowujmy sposób mówienia do stanu zdrowia naszego podopiecznego. W przypadku osób z demencją, zaburzeniami mowy czy słuchu starajmy się używać prostych słów, wypowiadanych wolno, głośno i wyraźnie, stojąc na wprost podopiecznego tak, by mógł nam patrzeć na usta. Budujmy krótkie i proste komunikaty.
  • Formułujmy pytania zamknięte, na które można odpowiedzieć „tak” lub  „nie”.
  • Potwierdzajmy zrozumienie wypowiedzianych przez nas komunikatów.
  • Zwracajmy uwagę na reakcję podopiecznych. Zachowujmy kontakt wzrokowy.
  • Powtarzajmy słowa wielokrotnie, aż uzyskamy potwierdzenie zrozumienia. Szczególnie w przypadku osób obcojęzycznych ważne jest to, żeby zarówno opiekun, jak i podopieczny właściwie się zrozumieli.
  • Pomagajmy sobie gestami, ale pamiętajmy, że nadmierna gestykulacja może wzbudzić niepokój.
  • Starajmy się wspierać naszego podopiecznego w codziennych czynnościach dobrym słowem, pochwałą i uśmiechem.
  • W przypadku nieporozumień pozostawajmy w kontakcie z rodziną podopiecznego , Menadżerem Kontraktów, oraz koordynatorem po stronie niemieckiej.

Polecane oferty pracy dla opiekunek

Praca w Niemczech dla doświadczonej opiekunki, Bonn

Data wyjazdu: 2019-08-05

Okres wyjazdu: 6 tygodni

Lokalizacja: Bonn, Niemcy

Znajomość języka: średnia

Opis oferty

Praca od zaraz - Bardzo Dobre Warunki Mieszkaniowe, Hamburg

Data wyjazdu: 2019-08-05

Okres wyjazdu: 6 tygodni

Lokalizacja: Hamburg, Niemcy

Znajomość języka: bardzo dobra

Opis oferty

Oferta na zastępstwo - Wysokie Wynagrodzenie, Pforzheim

Data wyjazdu: 2019-08-06

Okres wyjazdu: 2 miesiące

Lokalizacja: Pforzheim, Niemcy

Znajomość języka: średnia

Opis oferty