Cyfrowi seniorzy. Nowe technologie, w połączeniu z fachową opieką domową, stają się kompleksowym wsparciem dla osób starszych

15 listopada 2022
Oceń ten artykuł

Seniorów oswojonych z nowinkami technologicznymi przybywa, a producenci oferują dla tej grupy liczne produkty elektroniczne, jak opaski życia czy smartbandy monitorujące m.in. tętno i puls. Wielu z nich korzysta również z internetu, by łatwiej utrzymać kontakt ze światem. Zarazem jednak przeszło co drugiej osobie w wieku 60+ obsługa nowych technologii sprawia trudność[1]. Nieco paradoksalnie więc, by taki gadżet mogł być skutecznym ułatwieniem życia seniora, niezbędne jest wsparcie opiekunów, którzy także w tej sferze okazują się nieodzowną pomocą

Polskie społeczeństwo ulega zmianom demograficznym – obserwujemy wzrost udziału ludności w wieku poprodukcyjnym oraz zmniejszający się przyrost naturalny. Według GUS do 2050 roku już czterech na 10 obywateli Polski będzie miało 60 lat lub więcej. Zarazem stale przybywa seniorów oswojonych z nowinkami technologicznymi. Widać to zwłaszcza na Zachodzie Europy. Przykładowo, według danych Eurostatu, w Dani z Internetu korzysta aż 94% osób z grupy wiekowej 65-74 lat, w Szwecji 91%, w Holandii 90%.[2] W Polsce odsetek ten jest jeszcze mniejszy, ale zbliża się już do 50%.

Do trendów tych dostosowuje się rynek – w czasach szybkiego rozwoju technologii coraz więcej produktów tworzonych jest z myślą o potrzebach seniorów. Takie urządzenia elektroniczne mają zwiększyć ich komfort i bezpieczeństwo w przypadku nagłych problemów zdrowotnych. Warto tu wymienić m.in. opaskę życia, monitorującą stan zdrowia użytkownika, oraz asystentów głosowych. Pierwsze rozwiązanie monitoruje istotne wskaźniki pracy organizmu, w tym dane o pulsie, saturacji czy tętnie. Umożliwia także ich sprawdzanie za pomocą aplikacji mobilnej, dzięki czemu bliscy w łatwy sposób mogą sprawdzić stan zdrowia seniora. Z kolei asystenci głosowi ułatwiają osobom starszym m.in. pisanie na komputerze lub telefonie czy wyszukiwanie wiadomości.

Przeszkody pozostają…

Bariery jednak nadal są duże. Jak wynika z raportu TAURON ponad połowa ankietowanych osób 60+ uważa, że obsługa nowych technologii sprawia im trudność[3]. Jednocześnie aż 7 na 10 seniorów mieszka samych lub ze współmałżonkiem. Oznacza to, że w przypadku złego samopoczucia lub utraty przytomności osoba starsza, bez wiedzy na temat funkcjonowania elektronicznych gadżetów okazuje się bezradna, jeśli jest zdana jest wyłącznie na siebie. Również w bieżącym korzystanie z internetu i komunikacji mobilnej seniorzy napotykają bariery.

Dla wielu osób starszych problemem w obsłudze różnych gadżetów elektronicznych są wielkość ekranu i literek w smartfonach czy laptopach, a także długie instrukcje i zbyt duża ilość dostępnych funkcji w urządzeniach sprawiają im dodatkową trudność. Jednocześnie seniorzy są narażeni na zagrożenia, które niosą ze sobą nowe technologie, takie jak działania internetowych oszustów – komentuje Agnieszka Niedziela, specjalista Promedica24.

…ale można je pokonać

Wszystkie te przeszkody nie są jednak powodem, by senior rezygnował np. z komunikacji mobilnej i internetowej, która starszym ludziom (nierzadko o ograniczonej mobilności), pomaga utrzymać kontakt z bliskimi. Wesprzeć może ich w tym opiekunka domowa, która obok swoich standardowych, codziennych obowiązków (jak przygotowywanie posiłków, przypominanie o zażywaniu leków czy pielęgnacja), może wspomóc podopiecznego także w bezpiecznym korzystaniu z dobrodziejstw nowych technologii. Zadba również o to, aby sprzęt elektroniczny monitorujący stan zdrowia  zawsze był sprawny, naładowany, prawidłowo używany i serwisowany.

  Osoby starsze, oprócz wsparcia przy codziennych aktywnościach, potrzebują także troski i bliskości. Urządzenia elektroniczne mają wiele plusów, jednak nic nie zastąpi obecności i pomocy drugiego człowieka. Jeśli senior interesuje się nowinkami technologicznymi i korzysta np. z opaski życia, opiekunka, dzięki zebranym w aplikacji danym i komunikatom, może błyskawicznie zareagować w sytuacji zagrożenia zdrowia. Połączenie opieki domowej z dostępnymi narzędziami technologicznymi powoduje, że seniorzy czują się jeszcze bezpieczniej – dodaje Agnieszka Niedziela, specjalista Promedica24.


[1] Raport TOURN „Seniorów sposób na „COŚ się zepsuło” 2021

[3] Raport TOURN „Seniorów sposób na „COŚ się zepsuło” 2021 – https://www.tauron.pl/seniorzy

The Polish society is undergoing demographic changes, including an increase in the proportion of post-productive age population and a decreasing natural growth. By 2050, four out of ten Polish citizens will be 60 years old or older.

The percentage of seniors in Poland who are familiar with technological innovations is approaching 50%.

In times of rapid technology development, more and more products are being created to cater to the needs of seniors. These include electronic devices like life bands, which monitor the user's health status, and voice assistants.

The main obstacles for seniors in using new technologies are the difficulty in operating these technologies and the risk of internet scams. Many seniors also struggle with the small screen and letter size on smartphones or laptops, and find long instructions and too many available functions confusing.

A home caregiver can assist a senior in using new technologies by helping them use the technologies safely. They also ensure that electronic health monitoring devices are always functional, charged, used correctly, and serviced.