Cyfrowi seniorzy. Nowe technologie, w połączeniu z fachową opieką domową, stają się kompleksowym wsparciem dla osób starszych
Seniorów oswojonych z nowinkami technologicznymi przybywa, a producenci oferują dla tej grupy liczne produkty elektroniczne, jak opaski życia czy smartbandy monitorujące m.in. tętno i puls. Wielu z nich korzysta również z internetu, by łatwiej utrzymać kontakt ze światem. Zarazem jednak przeszło co drugiej osobie w wieku 60+ obsługa nowych technologii sprawia trudność[1]. Nieco paradoksalnie więc, by taki gadżet mogł być skutecznym ułatwieniem życia seniora, niezbędne jest wsparcie opiekunów, którzy także w tej sferze okazują się nieodzowną pomocą
Polskie społeczeństwo ulega zmianom demograficznym – obserwujemy wzrost udziału ludności w wieku poprodukcyjnym oraz zmniejszający się przyrost naturalny. Według GUS do 2050 roku już czterech na 10 obywateli Polski będzie miało 60 lat lub więcej. Zarazem stale przybywa seniorów oswojonych z nowinkami technologicznymi. Widać to zwłaszcza na Zachodzie Europy. Przykładowo, według danych Eurostatu, w Dani z Internetu korzysta aż 94% osób z grupy wiekowej 65-74 lat, w Szwecji 91%, w Holandii 90%.[2] W Polsce odsetek ten jest jeszcze mniejszy, ale zbliża się już do 50%.
Do trendów tych dostosowuje się rynek – w czasach szybkiego rozwoju technologii coraz więcej produktów tworzonych jest z myślą o potrzebach seniorów. Takie urządzenia elektroniczne mają zwiększyć ich komfort i bezpieczeństwo w przypadku nagłych problemów zdrowotnych. Warto tu wymienić m.in. opaskę życia, monitorującą stan zdrowia użytkownika, oraz asystentów głosowych. Pierwsze rozwiązanie monitoruje istotne wskaźniki pracy organizmu, w tym dane o pulsie, saturacji czy tętnie. Umożliwia także ich sprawdzanie za pomocą aplikacji mobilnej, dzięki czemu bliscy w łatwy sposób mogą sprawdzić stan zdrowia seniora. Z kolei asystenci głosowi ułatwiają osobom starszym m.in. pisanie na komputerze lub telefonie czy wyszukiwanie wiadomości.
Przeszkody pozostają…
Bariery jednak nadal są duże. Jak wynika z raportu TAURON ponad połowa ankietowanych osób 60+ uważa, że obsługa nowych technologii sprawia im trudność[3]. Jednocześnie aż 7 na 10 seniorów mieszka samych lub ze współmałżonkiem. Oznacza to, że w przypadku złego samopoczucia lub utraty przytomności osoba starsza, bez wiedzy na temat funkcjonowania elektronicznych gadżetów okazuje się bezradna, jeśli jest zdana jest wyłącznie na siebie. Również w bieżącym korzystanie z internetu i komunikacji mobilnej seniorzy napotykają bariery.
– Dla wielu osób starszych problemem w obsłudze różnych gadżetów elektronicznych są wielkość ekranu i literek w smartfonach czy laptopach, a także długie instrukcje i zbyt duża ilość dostępnych funkcji w urządzeniach sprawiają im dodatkową trudność. Jednocześnie seniorzy są narażeni na zagrożenia, które niosą ze sobą nowe technologie, takie jak działania internetowych oszustów – komentuje Agnieszka Niedziela, specjalista Promedica24.
…ale można je pokonać
Wszystkie te przeszkody nie są jednak powodem, by senior rezygnował np. z komunikacji mobilnej i internetowej, która starszym ludziom (nierzadko o ograniczonej mobilności), pomaga utrzymać kontakt z bliskimi. Wesprzeć może ich w tym opiekunka domowa, która obok swoich standardowych, codziennych obowiązków (jak przygotowywanie posiłków, przypominanie o zażywaniu leków czy pielęgnacja), może wspomóc podopiecznego także w bezpiecznym korzystaniu z dobrodziejstw nowych technologii. Zadba również o to, aby sprzęt elektroniczny monitorujący stan zdrowia zawsze był sprawny, naładowany, prawidłowo używany i serwisowany.
– Osoby starsze, oprócz wsparcia przy codziennych aktywnościach, potrzebują także troski i bliskości. Urządzenia elektroniczne mają wiele plusów, jednak nic nie zastąpi obecności i pomocy drugiego człowieka. Jeśli senior interesuje się nowinkami technologicznymi i korzysta np. z opaski życia, opiekunka, dzięki zebranym w aplikacji danym i komunikatom, może błyskawicznie zareagować w sytuacji zagrożenia zdrowia. Połączenie opieki domowej z dostępnymi narzędziami technologicznymi powoduje, że seniorzy czują się jeszcze bezpieczniej – dodaje Agnieszka Niedziela, specjalista Promedica24.
[1] Raport TOURN „Seniorów sposób na „COŚ się zepsuło” 2021
[3] Raport TOURN „Seniorów sposób na „COŚ się zepsuło” 2021 – https://www.tauron.pl/seniorzy