Idealna opiekunka seniorów – jaka powinna być?

31 sierpnia 2018 Redakcja Promedica24
Oceń ten artykuł

Wzrost liczby seniorów w społeczeństwach europejskich, wiąże się z koniecznością zapewnienia im należytej opieki. Tym samym, zwiększa się rola opiekunek osób starszych, które są w stanie zapewnić godną starość seniorom, pomagając im i towarzysząc w codziennych czynnościach. Jaka powinna być idealna opiekunka osób starszych? Jakie cechy powinna posiadać, by sprawdzić się w tym zawodzie?

Idealna opiekunka seniorów – jaka powinna być?

Praca jako opiekunka – na czym polega?

Opiekunka osób starszych to osoba, która towarzyszy i pomaga seniorom w codziennych czynnościach. Co najczęściej należy do jej obowiązków?

  • Prowadzenie domu
  • Towarzyszenie seniorowi w codziennym życiu
  • Wykonywanie czynności pielęgnacyjnych i opiekuńczych
  • Pomoc w rozwiązywaniu problemów podopiecznego
  • Organizacja czasu wolnego
  • Przeprowadzanie ćwiczeń rekreacyjnych
  • W razie konieczności, umiejętność udzielenia pierwszej pomocy

Zatem praca opiekunki opiera się na dwóch podstawowych kwestiach: pierwsza to prowadzenie gospodarstwa domowego podopiecznego, druga natomiast obejmuje wszelkie czynności pielęgnacyjne i opiekuńcze oraz dotrzymywanie towarzystwa podopiecznemu.

Cechy idealnej opiekunki seniorów

Opiekunka osób starszych to zawód przeznaczony przede wszystkim dla tych, którzy wyróżniają się dużą cierpliwością i empatią. Osoby, którym brakuje tych cech, szybko się denerwują, są niespokojne i łatwo je wyprowadzić z równowagi, nie będą w stanie nawiązać bliskiego kontaktu z podopiecznym i stworzyć z nim relacji opartej na wzajemnym zaufaniu oraz trosce. Jakie najważniejsze cechy powinna posiadać idealna opiekunka seniorów?

  • Empatia

Do pracy w charakterze opiekunki osób starszych niezbędna jest empatia. Idealny opiekun umie wczuć się w sytuację swojego podopiecznego, nie ulegając przy tym jego emocjom.

  • Sympatia wobec innych, szczególnie starszych osób

Opiekunem seniorów może zostać jedynie osoba, która jest życzliwie nastawiona do innych osób, w szczególności starszych.

  • Umiejętność adaptacji

Opiekun powinien mieć zdolność łatwej i szybkiej adaptacji do warunków, jakie panują w domu podopiecznego. To niezbędne do wykonywania obowiązków w należyty sposób.

  • Cierpliwość

Osoby porywcze i niecierpliwe nie nadają się do pracy jako opiekunki osób starszych. Seniorzy muszą zmagać się z ograniczeniami swojego ciała. Dodatkowo, ich szybkość reakcji również jest ograniczona, dlatego opiekunka musi być osobą nad wyraz cierpliwą.

  • Komunikatywność

Opiekun seniorów musi być otwarty na innych ludzi. Osoba, która potrafi słuchać i odpowiednio reagować na komunikaty, łatwo nawiąże odpowiedni kontakt z podopiecznym.

  • Wykształcenie medyczne

Do wykonywania zawodu opiekunki osób starszych nie jest wymagane posiadanie wykształcenia w tym kierunku. Jednak osoby, które zdobyły wykształcenie w zawodach medycznych, np. pielęgniarki, mogą liczyć na większą liczbę ofert pracy i lepsze warunki zatrudnienia.

W pracy opiekuna seniorów, ważna jest także sprawność fizyczna – niektóre czynności związane z opieką, wymagają większego wysiłku. Przydatne może okazać się także posiadanie prawa jazdy.

Opiekunka seniorów – praca za granicą

Opiekunki osób starszych mogą szukać zatrudnienia zarówno w Polsce, jak i poza jej granicami. Co warto wziąć pod uwagę, szukając legalnej pracy za granicą?

  • Umowa

Przed wyjazdem należy podpisać umowę. To gwarancja legalności zatrudnienia oraz pewność późniejszego otrzymania wynagrodzenia i odprowadzania odpowiednich składek do urzędu skarbowego.

  • Wiarygodność firmy

Warto sprawdzić wiarygodność potencjalnego pracodawcy, chociażby wyszukując informacje na jego temat w internecie. Można również szukać pracy za pośrednictwem licencjonowanych agencji zatrudnienia np. Promedica24.

  • Prowizja

Przyszły pracownik nie ma obowiązku zapłaty prowizji pośrednikowi, który organizuje zatrudnienie. Nie jest również zobowiązany do uiszczania kosztów transportu, wyżywienia czy zakwaterowania.

  • Umiejętności językowe

Znajomość języka kraju, który będzie miejscem zatrudnienia, daje większe możliwości znalezienia pracy. Lepsze umiejętności językowe to zwykle większa płaca. Szczególnie warto brać pod uwagę oferty pracy, które dodatkowo dają możliwość wzięcia udziału w kursie lub szkoleniu językowym.

Praca jako opiekunka osób starszych to wyjątkowe zajęcie, które wiąże się z braniem odpowiedzialności za podopiecznego. Osoba, która wykonuje ten zawód, nie może podejmować działań, które nie należą do jej obowiązków i mogłyby narazić podopiecznego na niebezpieczeństwo. Bardzo ważne jest, jeszcze przed rozpoczęciem pracy, dokładne ustalenie zasad współpracy z seniorem lub jego rodziną. To pomoże uniknąć późniejszych nieporozumień.