Co powinien wiedzieć Opiekun osoby znajdującej się pod opieką?
Jak już wspominaliśmy w poprzednich wpisach, niezwykle ważne jest by jak najszybciej po przybyciu do domu Podopiecznego zorientować się w sytuacji i zebrać wszystkie ważne i potrzebne informacje na temat Podopiecznego i jego otoczenia, żeby poznać swoje obowiązki, rozkład dnia, jakie rzeczy chory lubi, a co go drażni.
Poniżej znajduje się lista pytań, które dobrze jest zadać Podopiecznemu lub jego rodzinie:
- Do kogo z rodziny należy dzwonić w razie potrzeby? Jakie są do tych osób dane kontaktowe?
- Kiedy można zadzwonić/powiadomić te osoby i kiedy odwiedzają osobę starszą?
- Kim jest lekarz rodzinny osoby znajdującej się pod opieką i jaki jest numer telefonu do niego? Jakie są numery kontaktowe do innych lekarzy specjalistów?
- Czy osoba znajdująca się pod opieką ma zaplanowane jakieś kontrolne wizyty u lekarza? Gdzie są one zapisane i na jaki numer telefoniczny rejestrujemy nowe?
- Czy osoba znajdująca się pod opieką bierze leki, jeśli tak, jakie to są leki? Kto jest odpowiedzialny za podawanie leków?
- Czy do domu Podopiecznego przychodzi opieka zdrowotna/pielęgniarz? Jeśli tak to kiedy?
- Czy osoba znajdująca się pod opieką przyjmuje wizyty? Jeśli tak, kiedy i kim są jej znajomi?
- Czy osoba znajdująca się pod opieką ma ustalony jakiś harmonogram dnia? Kiedy się budzi, kiedy idzie spać,
- O której godzinie powinien być podawany posiłek i co lubi osoba starsza jeść? Musi stosować dietę? Jeśli tak, jaką?
- Czy ma na coś alergię?
- Czy Podopieczny otrzymuje korespondencję i co powinniśmy zrobić z nią? Kiedy przychodzą rachunki za usługi komunalne?
- Co lubi bądź czego nie lubi Podopieczny, co go denerwuje, drażni? Czy ma jakieś hobby?
- Gdzie znajduje się najbliższy szpital, gabinet medyczny, sklep, apteka? Jak można do nich w razie potrzeby dotrzeć, pod jakimi adresami się znajdują?
- Kto zakupem lekarstw, artykułów spożywczych, karmy dla zwierząt itd.? Czy należy to do zadań rodziny Podopiecznego, czy do obowiązków Opiekuna? Jak często robione są zakupy?
- Gdzie można znaleźć urządzenia rehabilitacyjne, termometr, urządzenie do pomiaru ciśnienia krwi, protezę, aparat słuchowy itp.?
- Co należy zrobić w przypadku, gdy coś w domu się zepsuje, gdy będzie jakaś awaria?
- Kiedy są odbierane śmieci?
- Czy istnieje możliwość zadzwonienia do rodziny?
- Jak dużo czasu wolnego ma do dyspozycji opiekun? Kto go zastępuje, kiedy ma przerwę?
Czasami te pytania mogą zaskoczyć zarówno osób starsze, jak i ich rodzin, ale musicie wziąć pod uwagę fakt, że im lepiej poznacie warunki nowego miejsca pracy, tym łatwiejsza będzie adaptacja.