Co powinien wiedzieć Opiekun osoby znajdującej się pod opieką?

1 marca 2016 Redakcja Promedica24
Oceń ten artykuł

Co powinien wiedzieć Opiekun osoby znajdującej się pod opieką?

Jak już wspominaliśmy w poprzednich wpisach, niezwykle ważne jest by jak najszybciej po przybyciu do domu Podopiecznego zorientować się w sytuacji i zebrać wszystkie ważne i potrzebne informacje na temat Podopiecznego i jego otoczenia, żeby poznać swoje obowiązki, rozkład dnia, jakie rzeczy chory lubi, a co go drażni. Poniżej znajduje się lista pytań, które dobrze jest zadać Podopiecznemu lub jego rodzinie:

  • Do kogo z rodziny należy dzwonić w razie potrzeby? Jakie są do tych osób dane kontaktowe?
  • Kiedy można zadzwonić/powiadomić te osoby i kiedy odwiedzają osobę starszą?
  • Kim jest lekarz rodzinny osoby znajdującej się pod opieką i jaki jest numer telefonu do niego? Jakie są numery kontaktowe do innych lekarzy specjalistów?
  • Czy osoba znajdująca się pod opieką ma zaplanowane jakieś kontrolne wizyty u lekarza? Gdzie są one zapisane i na jaki numer telefoniczny rejestrujemy nowe?
  • Czy osoba znajdująca się pod opieką bierze leki, jeśli tak, jakie to są leki? Kto jest odpowiedzialny za podawanie leków?
  • Czy do domu Podopiecznego przychodzi opieka zdrowotna/pielęgniarz? Jeśli tak to kiedy?
  • Czy osoba znajdująca się pod opieką przyjmuje wizyty? Jeśli tak, kiedy i kim są jej znajomi?
  • Czy osoba znajdująca się pod opieką ma ustalony jakiś harmonogram dnia? Kiedy się budzi, kiedy idzie spać,
  • O której godzinie powinien być podawany posiłek i co lubi osoba starsza jeść? Musi stosować dietę? Jeśli tak, jaką?
  • Czy ma na coś alergię?
  • Czy Podopieczny otrzymuje korespondencję i co powinniśmy zrobić z nią? Kiedy przychodzą rachunki za usługi komunalne?
  • Co lubi bądź czego nie lubi Podopieczny, co go denerwuje, drażni? Czy ma jakieś hobby?
  • Gdzie znajduje się najbliższy szpital, gabinet medyczny, sklep, apteka? Jak można do nich w razie potrzeby dotrzeć, pod jakimi adresami się znajdują?
  • Kto zakupem lekarstw, artykułów spożywczych, karmy dla zwierząt itd.? Czy należy to do zadań rodziny Podopiecznego, czy do obowiązków Opiekuna? Jak często robione są zakupy?
  • Gdzie można znaleźć urządzenia rehabilitacyjne, termometr, urządzenie do pomiaru ciśnienia krwi, protezę, aparat słuchowy itp.?
  • Co należy zrobić w przypadku, gdy coś w domu się zepsuje, gdy będzie jakaś awaria?
  • Kiedy są odbierane śmieci?
  • Czy istnieje możliwość zadzwonienia do rodziny?
  • Jak dużo czasu wolnego ma do dyspozycji opiekun? Kto go zastępuje, kiedy ma przerwę?

Czasami te pytania mogą zaskoczyć zarówno osób starsze, jak i ich rodzin, ale musicie wziąć pod uwagę fakt, że im lepiej poznacie warunki nowego miejsca pracy, tym łatwiejsza będzie adaptacja.