Jak powinna wyglądać komunikacja z osobą starszą?

1 marca 2016
Oceń ten artykuł

Opiekun zajmujący się osobą starszą powinien pamiętać o różnicy pokoleniowej między nim a osobą starszą. Odpowiadające ludziom młodszym zachowania, ubiór, czy sposoby komunikowania się mogą z perspektywy seniorów wydawać się niezrozumiałe, nieodpowiednie czy niegrzeczne.

Czego powinien unikać opiekun w kontaktach z seniorem

Naturalne dla większości z nas wysyłanie wiadomości tekstowych może zostać odebrane przez osoby starsze jako zbywanie ich, nie traktowanie z uwaga i szacunkiem ich osoby. Również odważny ubiór czy mocny makijaż nie są dobrze widziane przez osoby starsze, mogą zostać odczytane, jako prowokujące i niestosowne. To, co dla nas jest normalne, może oburzyć starszą osobę i dlatego właśnie powinniśmy zwrócić szczególną uwagę na nasze zachowanie w kontaktach z osobą starszą.

Nastawienie opiekuna wobec seniora

W przypadku gdy Opiekun ma do czynienia z osobą apatyczną niezwykle ważne jest przyjazne i pozytywne nastawienie. Powinien spróbować wspierać osobę znajdującą się pod opieką w codziennych czynnościach np. poprzez zachęcanie jej do aktywności czy rehabilitacji, chwalenie za drobne, dobrze wykonane czynności itp.

Wyjeżdżając do Niemiec należy wziąć pod uwagę, że tak jak i w Polsce, w Niemczech, do osoby starszej, z którą dodatkowo łączą nas kontakty formalne nie mówi się po imieniu, mogłoby to być uznane za niegrzeczne; w kontaktach z Podopiecznym używajcie zawsze zwrotu grzecznościowego: Panie/Pani Müller. Mile widziane są również zwroty „Życzycie sobie…” („Möchten Zie…”), zamiast „Chcesz…” („Möchtest Du”).

Podczas dyskusji dobrze jest zachować spokój i nie dać się ponieść emocjom, wykazywać się również cierpliwością i zrozumieniem. Wszelkie poważniejsze nieporozumienia powinny być przedyskutowane z rodziną Podopiecznego i, jeśli zajdzie taka potrzeba – z opiekunem kontraktu.

Komunikacja opiekuna z seniorem

Opiekun nie zawsze ma do czynienia z osobą sprawną, często ludzie starsi dotknięci są np. demencją i powtarzają kilkakrotnie te same historie lub urywają w połowie swoje wypowiedzi zapominając, co chcieli powiedzieć. Opiekun nie powinien jednak traktować ich przez to gorzej, z pobłażaniem lub niechęcią. Powinien dawać im maksymalne wsparcie, gdy taka osoba nie może czegoś w jasny sposób wyrazić lub zakomunikować jego zadaniem jest dopytać się jej o to, wyciągnąć pomocną dłoń. Również gdy to Opiekun stara się o coś zapytać najlepiej będzie jeśli zrobi to używając prostych słów i wyrażeń, mówiąc powoli i wyraźnie. Gdy mimo to nie zostanie zrozumiany, powinien powtórzyć jeszcze raz to samo, posiłkując się w razie potrzeby gestykulacją, pamiętając jednak, że może ona w nadmiarze powodować niepokój u rozmówcy.