1. Promedica24 >
  2. Aktualności >
  3. Opieka nad osobą starszą nadpobudliwą nerwowo

Opieka nad osobą starszą nadpobudliwą nerwowo

01-03-2016 Choroby osób starszych, Opieka nad osobą starszą
 

Opieka nad osobą starszą nadpobudliwą nerwowo

W opiece nad osobą starszą zdarzają się sytuacje, gdy trzeba się zmierzyć z nadpobudliwością podopiecznego. To zazwyczaj niezwykle trudna konfrontacja, wymagająca pracy również z własnymi emocjami. Im lepiej jednak poznamy mechanizmy powstawania takich zachowań i nauczymy się odpowiednio reagować – tym łatwiej nam będzie zapanować nad sytuacją.

Nerwowość, nadpobudliwość czy agresja, pojawiające się u osób w wieku starszym, często są po prostu objawem choroby. Z mniejszym lub większym ich nasileniem możemy się zetknąć w niemal wszystkich chorobach demencyjnych, takich jak choroba Alzheimera czy Parkinsona.

Istotą tych schorzeń jest uszkodzenie mózgu, a co za tym idzie – znaczne, postępujące ograniczenie sprawności umysłowej i psychicznej pacjenta. Wymienione reakcje nie wynikają zatem ze złej woli czy „trudnego charakteru”. Chory manifestuje w ten sposób niezaspokojenie jakichś potrzeb albo zaistnienie sytuacji, z którą sobie nie radzi. Nie potrafi zakomunikować swego zaniepokojenia czy frustracji w inny sposób. Nie jest też w stanie racjonalnie ocenić ani uzasadnić swoich reakcji. Zrozumienie i zaakceptowanie tego faktu wydaje się kluczowe w postępowaniu z chorymi.

Przewidywać i zapobiegać Im lepiej znamy swego podopiecznego, tym łatwiej będzie nam rozpoznać, jakie okoliczności wywołują w nim rozdrażnienie. – mówi Pani Jolanta, opiekunka z Promedica24. – Warto też pamiętać, by porozumiewać się z chorym używając prostych, krótkich zdań. Ważne informacje należy powtórzyć, dając pacjentowi jednocześnie czas na reakcję lub odpowiedź. Jeśli broni się przed wykonaniem jakiejś czynności – nie można robić tego na siłę ani tłumaczyć, że nie ma racji. Agresja rodzi agresję – ta zasada ma zastosowanie również w tej sytuacji. Lepszy efekt przyniesie odczekanie kilkunastu minut i ponowienie próby. Więcej zyskamy cierpliwością i pochwałami, aniżeli krytyką i przymuszaniem. Jeśli jesteśmy zadowoleni z reakcji chorego, warto to okazać za pomocą uśmiechu, dotyku czy słów. Pomocne jest również wypełnienie dnia choremu i przestrzeganie codziennych, ustalonych zajęć. Stałe reguły i przyzwyczajenia porządkują dzień, odbierane są jako naturalne, minimalizują niezadowolenie pacjenta. Warto pamiętać o tym, by pacjent odbierał nasze słowa i zachowania jako troskliwe, lecz zdecydowane i pewne.

Spokojnie, to tylko nerwy Mimo naszych starań, może się tak zdarzyć, że złość wybuchnie. Przyczyną nadmiernego pobudzenia nerwowego pacjenta może być choroba somatyczna i odczuwany ból, a także czynniki środowiskowe, takie jak hałas, zmiany w otoczeniu chorego lub porządku jego dnia, zmiana opiekuna czy izolacja. Nie mamy na to wpływu i nie można się z tego powodu obwiniać. Warto natomiast pamiętać o kilku zasadach, które pozwolą nam przejąć kontrolę nad sytuacją.

1. Skoncentruj się na zachowaniu spokoju Pamiętaj, że w tej sytuacji to Ty jesteś osobą zdrową. Możesz kontrolować swoje reakcje i kierować emocjami. Unikaj prowadzenia bezcelowych sporów, krzyku, złośliwych uwag. Staraj się nie zachowywać konfrontacyjnie, nie prowokować i nie okazywać strachu. Mów łagodnym, spokojnym tonem. Po chwili „wybuchu” – Twoje opanowanie zacznie się udzielać również pacjentowi.

2. Zadeklaruj chęć pomocy, odwróć uwagę Wzburzeniu towarzyszą silne emocje. Zachęć chorego, by wyjaśnił, co wzbudziło jego gniew lub niezadowolenie. Powiedz, że z pewnością ma rację, ale pragniesz go wysłuchać, zrozumieć i pomóc. Ta prosta metoda działa zwykle jak wentyl bezpieczeństwa i rozładowuje napięcie. Możesz też skierować uwagę chorego na inne sprawy.

3. Nie traktuj ataku personalnie Jeśli wyrażana złość nie ma związku z twoją osobą – nie przywiązuj wagi do nieuzasadnionych zarzutów lub pretensji pacjenta. Pamiętaj, że jest to objaw choroby i działa zasada „przeniesienia” gniewu, który wynika z zupełnie innych przyczyn. Nabierz dystansu, nie wzbudzaj w sobie wyrzutów sumienia.

 

Pracuj z solidnym pracodawcą i zyskaj

  • atrakcyjne zarobki
  • sprawdzone i indywidualnie dobrane oferty pracy
  • pełną organizację podróży i pobytu: transport, zakwaterowanie i wyżywienie
  • kompleksowe szkolenia merytoryczne z zakresu opieki nad seniorami, udokumentowane certyfikatami
  • dodatkowe ubezpieczanie medyczne (ERV)
  • całodobowe wsparcie telefoniczne 24/7
  • dedykowanego Opiekuna Kontraktu

Rekrutacja na terenie całej Polski. Prosty i szybki proces rekrutacji!

Zgłoś się »

Zgłoś się do nas. Bezpłatnie oddzwonimy!

Fields with * are required

Informujemy o możliwości wycofania w dowolnym momencie udzielonej zgody więcej+ przez wysłanie maila na adres: daneosobowe@promedica24.pl. lub drogą telefoniczną dzwoniąc na numer: +48 22 120 21 00, pisemnie na adres: Aleje Jerozolimskie 94, 00-807 Warszawa, lub osobiście. Cofnięcie zgody nie będzie wpływało na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.-ukryj

Administratorem Państwa danych osobowych jest spółka Promedica Care Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (00-807) przy Al. Jerozolimskich 94. Dowiedz się więcej

Polecane oferty pracy dla opiekunek

Praca w Niemczech dla doświadczonej opiekunki, Bonn

Data wyjazdu: 2019-08-05

Okres wyjazdu: 6 tygodni

Lokalizacja: Bonn, Niemcy

Znajomość języka: średnia

Opis oferty

Praca od zaraz - Bardzo Dobre Warunki Mieszkaniowe, Hamburg

Data wyjazdu: 2019-08-05

Okres wyjazdu: 6 tygodni

Lokalizacja: Hamburg, Niemcy

Znajomość języka: bardzo dobra

Opis oferty

Oferta na zastępstwo - Wysokie Wynagrodzenie, Pforzheim

Data wyjazdu: 2019-08-06

Okres wyjazdu: 2 miesiące

Lokalizacja: Pforzheim, Niemcy

Znajomość języka: średnia

Opis oferty